Met Shaking Godspeed de theaters in en met Donnerwetter langs de festivals. Het worden drukke maanden voor Wout Kemkens, die vooral trots is op het feit dat beide bands een eigen signatuur hebben. "Originaliteit is geen doel, het is meer een toffe bijvangst", zegt de gitarist, die zijn eigen ideeën en spel een paar jaar geleden behoorlijk beu was.

"Als ik een plaat van mijzelf terugluisterde dan dacht ik van ja dat ken ik nu wel, ik ben die gast wel een beetje zat", kijkt Kemkens terug op 2013. Het is het jaar dat Paul Diersen uit Shaking Godspeed stapt en waarin hij Rocco Ostermann ontmoet. "Ik had het idee dat ik alles weer in mijn eentje op moest tuigen en daar had ik eigenlijk helemaal niet zo veel zin in. Toen kwam Rocco en dacht ik, dan ga ik gewoon met hem aan de slag."

donnerwetter day

Beide mannen liggen elkaar goed en verbinden zich in meerdere muzikale opzichten. Het resultaat bestaat uit twee albums Welcome Back Wolf van Shaking Godspeed en de eerste LP van Donnerwetter. Beide platen worden goed ontvangen, maar Donnerwetter is de echte liefdesbaby van het duo. Om de band onder de aandacht te brengen, verbreken ze het wereldrecord bandtour en roepen ze Donnerwetter Day in het leven. Op de eerste editie verschijnt Pavlov Beauty Salon, het tweede album van de band.

"Donnerwetter Day is een nachtelijk bachanaal dat tot 5.00 uur doorgaat. In Luxor Live in Arnhem ontvingen we vorig jaar vrienden en bekenden die een mix van muziek, design, spoken word en dans brachten. Wij kregen daar zo veel goede reacties op dat we er eigenlijk direct een terugkerend evenement van hebben gemaakt." De tweede editie van Donnerwetter Day staat op de agenda voor zaterdag 11 maart 2017.

Noorderslag
In tegenstelling tot de eerste editie ligt er geen nieuw album. Wel is de debuutplaat aangevuld met vier bonustracks en in het kader van het optreden op Noorderslag opnieuw uitgebracht. De showcase in de Oosterpoort heeft een lans gebroken voor de band. "Ik heb het idee dat wij beginnen door te sijpelen in de muziekscene en nu moeten wij er voor zorgen dat wij de mensen aan ons binden. Ik denk dat wij dat kunnen, omdat wij kwaliteit heel hoog in het vaandel hebben staan, wij kritisch zijn en we veel ervaring hebben."

Kemkens zelf is al vanaf 2003 actief in de muziek. Hij begon bij The Facials, waarin Lawrence Mul zingt. "Wij repeteerden toen in de ouwe schapenschuur van mijn ouders", vertelt hij over de band, die twee jaar later als The Bloody Honkies verder gaat. "In die schuur konden wij in feite 24 uur per dag muziek maken en omdat we geen rekening met de buren hoefden te houden, konden we heel intensief samen zijn. Dat en het feit dat er in de Achterhoek voldoende plaatsen waren om live onze eigen nummers te kunnen spelen, heeft ons heel wat opgeleverd."

The Bloody HonkiesDe band wordt opgepikt door VPRO’s 3 voor 12 en vindt in Eric Corton een goede ambassadeur. Het brengt de vier Achterhoekers naar Noorderslag. “Ik heb dat toen niet ervaren als een soort van drempel naar een doorbraak, maar we hadden wel een toffe groep en we speelden veel en misschien hadden we dat wel kunnen uitbouwen naar iets groters.”

The Bloody Honkies staan in de belangstelling van programmeurs, boekingsbureaus en platenlabels. Uiteindelijk verschijnt hun debuutalbum The Gospel of The Bloody Honkies bij het kleine Alkmaarse label U-Sonic Records. "Het album was al klaar, maar we waren er niet tevreden over. We hadden zoiets van zo’n eerste kennismaking moet wel vet zijn. We hebben er toen nog een sessie aan vastgeplakt met Torre Florim achter de knoppen en Rutger Drenth als engineer en uiteindelijk is het een plaat met 13 nummers geworden. Ik ben blij dat we dat zo hebben gedaan."

Basic tools
Kemkens omschrijft zijn eerste band als de basis voor zijn ontwikkeling. "Ik had eigenlijk nog helemaal geen kaas gegeten van hoe je samen speelt, hoe je een arrangement in elkaar zet of hoe je überhaupt een nummer maakt. Dat heb ik toen geleerd, dus in die zin heeft de band mij echt wel de basic tools in handen gegeven."

Hij gebruikt zijn ervaring voor het oprichten van zijn eigen band: Shaking Godspeed. "Ik had al snel de richting van hoe het dan zou moeten klinken. Niet dat de combinatie gitaar, drums en bas heel revolutionair is, maar ik heb wel geprobeerd om binnen de beperking creatief te zijn." Kemkens kiest er bijvoorbeeld voor om zelf te gaan zingen. "Ik had een idee over hoe de zang zou moeten klinken. Ik heb nog wel een zanger en een zangeres geprobeerd, maar dacht vervolgens ‘misschien moet ik het maar gewoon zelf doen’. Het was niet de allereerst insteek, maar wel de meest praktische."

Shaking GodspeedDe EP Shaking Godspeed is het resultaat van hard werken. "Van veel op mijn kamer zitten en alleen maar gitaar spelen en zanglijnen bedenken. Er was geen masterplan of zo, maar als je ergens diep induikt en heel veel mee bezig bent, dan komt het vanzelf." Het levert Kemkens zijn eigen signatuur op. "Het is niet zo dat ik elk idee toets aan originaliteit. Het moet je gewoon vooral raken, of je voelt in je onderbuik van ‘oh, dit is te gek’, of dit ontroert me, dit raakt me of dit is gewoon kicken."

Orkater
De band levert in wisselende samenstelling een EP, een single en drie albums af. Na Welcome Back Wolf in 2014 volgt er nog wel een tour, maar dan wordt het stil rond Shaking Godspeed. Tot zij in 2016 samen met Iona Daniel en Rineke Roosenboom op Oerol staan. "Rumspringa is een soort van rockopera die we onder vlag van Orkater hebben gemaakt en waar we vanaf april in het theater staan. Het is een heel andere ervaring, want wij spelen normaal in het popcircuit en daar is het publiek vrij wild - als je het goed doet - en nu is het echt luisterpubliek. Op Oerol kon je tijdens onze voorstelling een spel horen vallen."

Het feit dat hij in deze setting wel avond aan avond hetzelfde speelt, is volgens hem een veel grotere uitdaging dan het lijkt. "Je moet super geconcentreerd zijn om het elke keer weer te kunnen reproduceren, want op detailniveau zitten er echt grote verschillen tussen de voorstellingen. Je merkt ook dat je als band met de actrices een soort van ritme hebt, waardoor het de ene avond naadloos in elkaar overloopt en de andere veel onrustiger is."

- tekst gaat verder onder de video -

Het project heeft ook geleid tot een doorstart van Shaking Godspeed. "Samen met de jongens heb ik nieuwe dingen gemaakt. Ze zijn nu nog instrumentaal. Ik moet de eerste tekst nog schrijven en misschien kies ik nu ook voor het Nederlands. Bij Rumspringa heb ik gemerkt dat ik het leuker vind om in mijn eigen taal te zingen. Ik voel het meer en ben me meer bewust van wat ik zing, dus in die zin en qua fun zou ik het eerder in mijn moerstaal doen."

Ostermann
Kemkens heeft ook zijn manier van werken veranderd. Waar hij in het begin voornamelijk alleen zijn nummers schreef, zoekt hij nu naar samenwerking. "Ik heb een fase gehad waarin ik mijn eigen spel en ideeën een beetje beu was en de ontmoeting met Rocco zorgde voor een nieuwe creatieve impuls. Vroeger ging ik nooit zo snel naar een soort van lied-vorm, maar nu werken we met een basis, waar Rocco dan een zanglijn op verzint en dan hebben we best snel een doeltreffend nummer."

Donnerwetter en De StaatSpeciaal voor Donnerwetter Day hebben ze samen met Torre Florim twee nieuwe nummers geschreven, die in Luxor Live hun debuut beleven. "Daar is dan ook Vedran Mircetic bij betrokken, dus het wordt een optreden van Donnerwetter met twee leden van De Staat."

Het is niet de enige muzikale kruisbestuiving die avond. Kemkens en Ostermann treden namelijk ook op met Thee Hamer, een improvisatieband waarin verder Matthijs Stronks (Donnerwetter), Bob Hogenelst (Birth of Joy, Baskar), Paul Diersen (Raw Flowers), Raymond Grevink (Raw Flowers) en Sinan Arat (Mehmet Polat Trio) zitten. "We spelen daar niet zo vaak mee, maar we vonden het nu eigenlijk wel een mooie gelegenheid om met dat orkest op een groot podium te spelen. Als we met Donnerwetter het podium aflopen, lopen we er met Thee Hamer weer op en zo verzorgen we eigenlijk onze eigen aftershow."