De band Donnerwetter kiest voor het nieuwe album niet een, maar meerdere producers. "Wij zijn gewoon heel benieuwd hoe anderen naar ons kijken", legt Rocco Ostermann uit. "Ons wordt wel eens verweten dat wij dan weer zus en dan weer zo klinken, nou dat willen we dus ook! Ik begrijp dat dat lastig is in een wereld waarin alles heel eenduidig moet zijn, maar persoonlijk zie ik onze veelkleurigheid als een pré."

In dat licht bezien past ook het optreden met de Koninklijke Militaire Kapel Johan Willem Friso bij de TT in Assen en de wens om samen te werken met het Metropole Orkest. "Hoe groot de kans daarop is? In de finale stemronde staan we nu op de vijfde plaats, maar of we het daadwerkelijk gaan redden? We doen er alles aan om stemmen te verzamelen, maar Epica staat nu op de eerste plaats en zij hebben beduidend meer fans."

Donnerwetter MetropoleHet doel van Ostermann is om in elk geval in de top vijf te eindigen. "De eerste vijf worden behoorlijk onder de loep genomen door het orkest en dan ben je in ieder geval toch opgemerkt. Voor mij is dat heel belangrijk. Ik kijk ook naar de toekomst en het kan zijn dat het dit jaar niet lukt, maar dan misschien wel volgend jaar of het jaar daarop."

De zienswijze is het gevolg van de koers die de band vaart. "Wij hebben duidelijke doelstellingen en een plan dat voor drie of vier jaar vast ligt. Wij zien Donnerwetter als een bedrijf en daar zijn we fanatiek in. Wij vergaderen eens in de twee weken en zijn ook niet meer van zins om van onze plannen af te wijken."

Exoot
Soms is dat lastig, beaamt Ostermann. "Wij hebben onlangs de nummers Spontana Fontana en Tongues 'n Tales opgenomen met Staf Verbeeck uit Antwerpen en daar waren we zo blij mee, dat we het liefst een hele plaat met hem willen opnemen. Het is een gevoel en dat ligt dan in een keer op tafel. We hebben er direct over gesproken en besloten het niet te doen, want het is niet de bedoeling dat ons plannetje om met zes producers nummers op te nemen in de soep loopt."

De reis gaat verder richting Duitsland. "We denken aan studio’s in Osnabrück of Berlijn en hebben contact met drie producers. Ik verwacht dat we binnen twee weken de knoop doorhakken." Of de opnamen worden gekoppeld aan de optredens in Duitsland die op dit moment ook in de pen zitten, kan Ostermann niet zeggen. "Er wordt wel een plan de campagne gemaakt, maar we zijn ook bezig met Engeland, Zweden en Frankrijk."

De muziek van Donnerwetter is in meerdere landen al positief ontvangen. "Je bent er een soort van exoot", lacht de zanger, die Frankrijk als voorbeeld geeft. "Ze reizen daar gewoon vier of vijf uur voor een optreden en ze zijn super enthousiast. Ze kopen een shirt, plus twee albums en een single. Hier in Nederland lijkt het soms alsof iedereen een afgepast bedrag bij zich heeft voor een aantal biertjes en die plaat komt dan nog wel een keer. In andere Donnerwetter bandlanden vinden ze het fantastisch dat je er bent en ik ben dan ook altijd ontzettend blij dat de muziek daar goed wordt ontvangen."

Roadtrip
Het is wat Ostermann het liefst doet: veel touren en af toe wat opnemen. "Al schrijf ik iedere dag liedjes, maar met mijn band on the road zijn is het mooiste dat er is. Het is gewoon te gek om met een stel gasten waarmee je het fantastisch kan vinden, doet wat je gelukkig maakt: spelen. Je maakt een soort van roadtrip, net zoals je vroeger met je vrienden door de velden banjerde en avonturen beleefde. Bovendien ontmoet je allerlei leuke mensen en je geeft ze waar ze voor komen: muziek. Dat verbindt ogenblikkelijk, je hebt meteen een klik."

De klik was er ook direct met toetsenist Matthijs Stronks. “Ik leerde hem kennen op een sessie, waar ik met Wout Kemkens en Vedran Mircetic aan het spelen was. We waren eigenlijk een beetje aan het jammen zoals Miles Davis op Bitches Brew. Matthijs had zijn Rhodes meegebracht en ineens speelde hij ook de bas in links."

Toen Donnerwetter in 2013 definitief vorm kreeg, is er wel geëxperimenteerd met een bassist, maar kreeg de Fender Rhodes van Stronks uiteindelijk toch de voorkeur. "Voor de punch zou je soms wel een echte bassist kunnen gebruiken, maar voor veel nummers ook weer niet en je kan niet een bassist voor twee of drie nummers meenemen. De oplossing met Matthijs was niet zo zeer een plan, maar eigenlijk is het best heel cool."

- tekst gaat verder onder foto -
Donnerwetter Manana Manana

Kansen creëren 
Ostermann benadrukt dat Stronks bovendien een veelzijdig pianist is. "Wat mensen niet weten is dat hij ook prima Rachmaninov kan spelen, of Keith Jarrett en dat boeit mij ontzettend. Ik ben zelf een autodidact die op basis van heel veel openstaan voor alle soorten muziek zichzelf in de kijker heeft gespeeld. Natuurlijk heb ik me ook ontwikkeld, maar Matthijs weet mij toch vaak nog iets meer tot het punt te brengen van wat ik eigenlijk aan het doen ben. Daarnaast is hij heel betrokken en goed in het creëren van kansen."

Wat kansen betreft, had Ostermann meer van het optreden op Noorderslag in Groningen verwacht. "Het heeft ons wel op de kaart gezet. Het was bomvol tot aan de laatste toon en we hebben indruk gemaakt, maar als ik het vertaal naar het aantal boekingen, dan moet ik heel eerlijk zijn en zeggen dat de oogst een beetje tegenvalt."

Ondanks dat speelt Donnerwetter regelmatig. "Dat komt vooral omdat we zelf veel initiatieven nemen. Je moet niet alleen maar koersen op een boeker of een platenmaatschappij, die mensen moet je net zo goed achter de vodden blijven zitten. Dat hebben we wel geleerd. We hebben in het begin vooral alles zelf gedaan, elke toon, elk festival! Alles wat we hebben gedaan, hebben we zelf georganiseerd."

Donnerwetter albumHarde noten
Zo kwam het eerste album in 2014 in eigen beheer uit. Het album is in januari opnieuw uitgebracht door Butler Records, waar ook de opvolger Pavlov Beauty Saloon is verschenen. Inmiddels heeft de band ook een manager: Gabriël Bruins. "Nu hij er bovenop zit, krijgen we meteen meer rendement. Je krijgt bij een platenmaatschappij een paar mensen die op je band worden gezet en soms is het te gek, maar soms vallen dingen tegen. Het voordeel van een manager is dat je als band altijd aardig kan blijven, terwijl hij de harde noten kraakt. Laat ik het zo zeggen: het werd de hoogste tijd dat wij zo’n persoon kregen."

Bruins werkt ook met Engelse, Zweedse en Belgische bands. "Als roadmanager voor grote bands is hij bovendien de hele wereld rond geweest. Hij kent alle ins and outs en heeft gewoon veel contacten, bijvoorbeeld met mensen van dEUS en Millionaire. Mensen in de as Frankrijk-België-Nederland, daar waar wij het komende jaar voet aan de grond willen krijgen."

Het idee om in elk land met een lokale producer twee nummers op te nemen moet daarbij helpen. "Al zijn de nummers met Verbeeck bij Audio Workx in Hoogeloon opgenomen, maar dat was omdat de studio in Brussel niet beschikbaar was." Het plan is om de nieuwe nummers eerst om de zes weken als single met een clip uit te brengen en ze daarna als album te bundelen. "Zo hopen wij de aandacht vast te houden."

Foto's: Ariane van Ginneke/Arifocus.